Evolutionära rötter till motivation och tankeförmåga
Den grundläggande funktion som driver evolutionen är fortplantning. Men för att en organism ska lyckas fortplanta sig så måste den överleva tillräckligt länge för att hinna göra det. För en enkel organism så kanske det räcker att leva tillräckligt länge för att hinna dela sig i två (som är fallet med encelliga djur som förökar sig genom delning). Men en komplex varelse som människan behöver överleva tills hon är könsmogen. Eftersom hennes avkomma är så sårbar behöver hon dessutom helst överleva tills avkommans överlevnad är säkrad.
Evolutionärt gynnsamma resultat
För att organismen ska
lyckas överleva och fortplanta sig så har naturen utvecklat en
mängd olika funktioner. Det gemensamma draget hos sådana funktioner
är att organismen reagerar på något och att reaktionen
tillräckligt ofta lett till ett resultat som är evolutionärt
gynnsamt. Att resultatet är gynnsamt innebär alltså att det gagnar
fortplantning och/eller överlevnad.
Förmåga att kunna reagera
En
grundläggande funktion är, som framgår, att kunna reagera. Hos
enkla organismer, som till exempel encelliga djur, kan det handla om
en kemisk reaktion. Hos mer komplexa organismer kan det handla om en
reflex, som till exempel vår knäreflex.
Handlingsförmåga
Hos mer
komplexa organismer har det dock även utvecklats möjligheter att
kunna agera. En sådan handlingsmöjlighet hos människan utgörs av
rörelseapparaten som våra händer är en del av. Sådana mer
flexibla funktioner, som rörelseapparaten, är en förutsättning
för det vi vanligen menar med motivation.
Motivation
Oavsett
hur vi definierar motivation så är de flesta överens om att det
handlar om målsträvan. I naturen ser vi mycket målsträvan och det
handlar då alltid om att uppnå evolutionärt gynnsamma resultat. En
enkel generell modell över motivation, som beskriver målsträvan
både hos människor och andra organismer, kan lämpligen se ut så
här:
stimulus
→ respons → måluppnåelse
Ett stimulus aktiverar motivation
Motivation
aktiveras genom att ett stimulus, en retning, når organismen.
Retningen kan upptäckas genom en enkel receptor eller ett mer
komplext sinnesorgan. Ett stimulus beror på en förändring i
miljön, den inre (i organismen) eller yttre, som evolutionärt
kopplats till möjlighet att nå ett specifikt evolutionärt gynnsamt
mål.
Det
innebär att det varit evolutionärt gynnsamt för organismens
förfäder att kunna upptäcka och reagera på detta stimulus. Till
exempel kan de ha känt doften av något ätbart, rört sig i doftens
riktning och därigenom lyckats skaffa föda.
Vissa stimuli är viktigare än andra
Eftersom
vissa stimuli, som doften av något ätbart i exemplet, varit så
fördelaktiga att upptäcka har evolutionen gjort att organismer
lättare upptäcker dessa än andra, mindre viktiga, stimuli. Ett
flexibelt sinnesorgan kan ha förmågan att upptäcka en stor mängd
stimuli men ändå kommer organismen att prioritera vissa framför
andra.
Viss respons (beteende) är prioriterad
Det
beteende som organismen utför som reaktion på stimulus kallas
”respons”. På motsvarande sätt som med stimuli har ett visst
beteende varit fördelaktigt som reaktion på ett visst stimulus. Det
gör att det beteendet kopplats till detta stimulus och därför, i
det sammanhanget, ligger närmare till hands för organismen än
andra beteenden.
På
motsvarande sätt som med sinnesorganet kommer vissa beteenden alltså
att ha högre prioritet än andra när en viss upptäckt skett. Trots
att organismen kan ha en stor och flexibel beteenderepertoar kommer
den främst, och i vissa fall enbart, använda sig av de beteenden
som evolutionärt kopplats till att målet historiskt, evolutionärt,
nåtts som en följd av upptäckten. Den målsträvan som startar i
och med stimulus styr alltså agerandet.
Skillnader
mellan olika målsträvanden
Olika
målsträvanden kommer att skilja sig åt. För det första skiljer
de sig genom att de aktiveras av olika stimuli. Givetvis är också
målen olika. Till exempel kan en motivation handla om att undfly en
fara medan en annan handlar om att få tag på föda.
En
annan skillnad är att viss motivation är viktigare än annan i en
viss situation. Till exempel så kan ett djur vara hungrigt och
därför vara starkt motiverad att hitta mat. Om det då dyker upp
ett rovdjur så aktiveras motivation att undvika rovdjuret.
Motivationen att hitta mat prioriteras ned, och av-aktiveras till och
med, medan motivation att gömma sig eller fly får högst prioritet.
Olika
målsträvanden skiljer sig också i grad av flexibilitet. Generellt
innebär motivation att det finns åtminstone en viss flexibilitet
och möjlighet att variera beteendet för att uppnå målet. Men en
del motivation kan vara väldigt lik en reflex i det att en respons
är väldigt högt prioriterad.
Till
exempel kan en stark motivation inriktad på att fly från ett
förföljande rovdjur göra att beteendet att springa från
förföljaren är väldigt högt prioriterat så att andra beteenden
inte lätt kan väljas.
Vid
panik kan sådan reflexnära prioritering, för en människa, även
starkt hämma förmågan att tänka rationellt. Beteendet att
rationellt försöka lösa problemet är alltså, bortom medveten
kontroll, starkt nedprioriterat. Tankarna riktas istället
automatiskt mot sådant som evolutionärt prioriterats, som var
flyktvägar finns, var hotet befinner sig, och liknande.
Vid
annan motivation kan däremot stor beteendeflexibilitet finnas. Både
djur och människor kan ofta variera beteenden i väldigt stor
utsträckning i mindre akuta situationer. Till exempel kan en frukt
vara svåråtkomlig, högt uppe i ett träd, och leda till att många
olika beteenden måste prövas innan något visar sig fungera. I
sådana icke-akuta situationer har människan också vanligen
tillgång till mer rationellt tänkande.
När målet inte uppnås
Ibland
händer det givetvis att motivations-målet inte uppnås. En
beskrivning av detta kommer att presenteras senare. Tills
vidare räcker det att veta att ett misslyckande att nå målet efter
upprepade försök kommer att resultera i att djuret ger upp och
kapitulerar. Det resulterar i att motivationen av-aktiveras i
relation till det specifika stimulus som aktiverade det. Till exempel
kommer ett hungrigt djur som inte lyckas nå en frukt som hänger för
högt till slut att ge upp och gå därifrån.
Lärande
De
funktioner som hittills beskrivits har alltså utvecklats genom
evolutionen och förändras därför endast långsamt över
generationer. Hos mer komplexa organismer så kompletteras dock dessa
funktioner med inlärningsförmåga vilket gör att vissa funktioner
kan förändras mycket snabbare, flera gånger under en individs
livstid.
Stimuli kopplas samman genom association (klassisk betingning)
En form
av inlärning, som kallas klassisk betingning, innebär att ett nytt
stimulus kan associeras till ett stimulus som av evolutionära skäl
aktiverar en motivation. Sådan associering leder alltså till att
detta nya stimulus fortsättningsvis även det aktiverar samma
motivation.
Ett
exempel på det är hur Pavlov, som först beskrev fenomenet, lärde
hundar att en klockas ringande innebar att det vankades mat. Klockan
ringdes strax innan maten ställdes fram och associerades därmed
till matdoft och åsyn av mat som är evolutionärt prioriterade
stimuli. Därigenom räckte det sedan att bara ringa i klockan för
att hundarna skulle börja producera saliv.
I
exemplet är matdoft och åsyn av mat evolutionärt starkt kopplat
till beteendet att producera saliv och har antagligen inte lärts in
utan finns som ett biologiskt arv. Klockljudets associering till
dessa evolutionärt kopplade stimuli kan dock lätt läras av igen om
ingen mat längre dyker upp när klockan ringt. Kopplingen mellan
upptäckt av mat (doft och åsyn) och utsöndrande av saliv kan
däremot inte lika enkelt läras av – om det överhuvud taget är
möjligt.
Agerande kopplas till måluppnåelse (instrumentell betingning)
En
annan form av lärande utgörs av att nya beteenden kan kopplas till
måluppnåelse. Detta ser vi till exempel vid hundträning där
hunden får en belöning, till exempel godis, när den gör rätt
beteende. På så sätt lär sig hunden att beteendet (”responsen”1
enligt modellen) leder till måluppnåelse (belöningen).
Skinner kallade detta för instrumentell betingning.
Även
sådana nya inlärningar av koppling mellan ett beteende och en
måluppnåelse kan snabbt läras av om beteendet upphör resultera i
att målet uppnås. Samtidigt finns beteenden som, liksom är fallet
med vissa upptäckter av förändringar, är starkt evolutionärt
kopplade och därför svåra, och i vissa fall kanske omöjliga, att
lära av.
Lära nya mål?
Även
om stimuli och vilket agerande som fungerar kan läras om så är
målet i en bemärkelse inte möjligt att påverka med inlärning.
Målet måste fylla en evolutionär funktion.
Däremot
kan yttre attribut hos målet förändras och i den bemärkelsen kan
även nya mål läras in. Till exempel kan vi skapa matersättning
som varken luktar som eller ser ut som föda för hunden. Om den inte
har något annat alternativ så kommer den, när den blivit
tillräckligt hungrig, antagligen att prova att äta denna
matersättning. På så sätt kan hunden lära sig använda den som
mat. Men matersättningen måste ändå fungera som föda för att
detta ska vara möjligt. Så det djupare, bakomliggande evolutionära
målet, att få i sig föda, är fortfarande detsamma.
Tankeförmåga
Hos
komplexa djur har evolutionen även, utöver förmåga att lära sig,
utvecklat en förmåga att kunna bedöma, planera och i förväg
förstå att ett visst beteende bör kunna leda till att ett mål
uppnås. Djuret kan laborera med inre föreställningar av den yttre
verkligheten.
Många djur måste kunna identifiera vad som utgör ett för dem
farligt rovdjur respektive vad som är ett bytesdjur som de kan fånga
och äta. Ett, vanligen farligt, rovdjur som skadats kan då till
exempel bli till ett potentiellt bytesdjur vilket gör att djuret
måste kunna bedöma hur skadat det andra djuret är. Det kanske
också måste kunna inse att bytesdjuret har en flyktväg som det kan
använda för att undkomma om den inte först blockeras. Djuret kan
alltså behöva planera hur det ska manövrera.
Ett
annat exempel på en form av tankeförmåga är vad Tolman kallade
kognitiva kartor. Sådana kognitiva kartor är inre representationer
av det yttre landskapet. Vissa djur verkar kunna lära sig en sådan
inre representation som gör att de vet var olika platser finns i
förhållande till varandra. Det gör bland annat att de kan hitta
till en plats trots att den vanliga vägen dit blivit blockerad. De
kan istället välja en hittills oprövad väg som leder i rätt
riktning.
Kommunikation
Slutligen
är förmågan att kommunicera en viktig funktion som vi hittar redan
hos tidiga, enkla djur som bakterier i form av signalmolekyler. Hos
djur som samarbetar är kommunikation särskilt viktig eftersom det
är en nödvändig förutsättning för samarbetet. Hur ska en
flockmedlem kunna veta vad den ska göra om det inte förmedlas på
något sätt?
I sin
enklaste form fungerar kommunikation som ett enkelt stimulus som
direkt utlöser det önskade beteendet hos den som mottar
kommunikationen. Mer utvecklad kommunikation kan givetvis förmedla
mer komplex information och blir därigenom något mer än ett enkelt
stimulus. Ett exempel är hur bins dans förmedlar var pollen finns.
Lägg
märke till att kommunikation vanligen följer mönstret hos
motivation. Det vill säga någon slags stimulus aktiverar strävan
att kommunicera och själva kommunikationshandlingen syftar vanligen
till ett mål. Målet är oftast att den som kommunikationen riktar
sig till ska agera på ett önskvärt sätt, till exempel bekräfta
att informationen mottagits. Om det inte sker fortsätter
kommunikatören att variera sitt beteende tills målet är nått.
Naturens
mest komplexa kommunikationssystem är antagligen människans språk.
Det utgör ett väldigt flexibelt verktyg som kan föra över nästan
vilken typ av information som helst från en individ till andra.
Språkförmågan är dessutom central i människans tankeförmåga.
______________________________________
1 Här
är ordet ”respons” inte lika självklart att använda utan
”agerande”, ”beteende” och liknande förefaller lämpligare.
Till exempel kan ett slumpmässigt beteende kopplas till att ett mål
uppnås. Beteendet behöver alltså inte vara en ”respons” på
ett stimulus som modellen föreskriver. Däremot förkommer givetvis
en mängd potentiella stimuli i form av sinnesintryck i situationen
och även stimuli kommer troligen att associeras till beteendet och
måluppnåelsen. Till exempel kommer en hund som belönas när den
gör ett visst beteende antagligen associera tränaren och dennas
kommando som stimuli. Det innebär att den inte kommer att försöka
få belöningen genom beteendet om inte tränaren är närvarande
och ger kommandot. Efter upprepad inlärning kommer alltså även
stimuli att associeras och därigenom utgöra aktivering av
motivation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar